Peter - It All Starts With A Postcard
Als je bij It All Starts With A Postcard in de Twijnstraat binnenstapt daalt de rust op je neer. Omgeven door honderden soorten kaarten, bijzondere kalenders, onderzetters met vogels, noem maar op, waan je je voor even in de wondere wereld van papier. Achter de kassa vind je HKU-studenten die hier hun hart ophalen als toekomstig illustrator of grafisch ontwerper. In een digitale wereld blijkt een winkel vol papier een welkome verrassing, vooral voor de jongere generaties. ‘Veel jonge mensen, studenten maar ook jonge moeders met kinderen, kopen graag een wenskaart in plaats van dat ze een e-mailtje sturen. Dat heeft toch meer betekenis.’
Eigenaar Peter en zijn partner Frances verzamelde in de afgelopen 25 jaar maar liefst 70.000 beelden voor zijn uitgeverij in kaarten en kalenders. Als jonge scheikundestudent stond hij al met een kraampje op de Neude waar hij kaarten verkocht die hij in Amerika had gekocht en nog niet in Europa te koop waren . ‘Dit handeltje had ik toen enkel om mijn hobby’s te kunnen financieren. Vervolgens heb ik er toch mijn werk van gemaakt en ben ik de hele wereld over gereisd om op beurzen en vlooienmarkten naar beelden te zoeken.’ Deze beelden werden gebruikt in de meer dan 700 kalenders die tussen 2000 en 2018 werden uitgeven. Omdat inmiddels in huis gedrukt werd en deze beelden ook voor andere producten gebruikt konden worden opende we in 2014 in de Twijnstraat een heel klein winkeltje om onze ontwerpen te presenteren. ‘We wilden altijd al in de Twijnstraat zitten. Dit is een authentiek winkelstraatje met leuke restaurantjes en winkels met nieuwe concepten in het Museumkwartier. Daar, tegenover onze huidige winkel, begonnen we met een kleine etalage waarin we onze eigen collectie showden.’ Na een stortvloed aan enthousiaste reacties waagden ze in 2016 de gok en openden It All Starts With A Postcard aan de overkant. ‘Hier konden we eindelijk veel meer producten met onze beelden kwijt. Zoals je ziet veel beelden uit de natuur en de wetenschap, die komen allemaal uit onze eigen collectie komen.
Beelden uit botanische vintageboeken uit de 18de eeuw bijvoorbeeld, die we op veilingen hebben gekocht. Deze beelden zijn nu ook nog populair’, vertelt Peter, ‘in veel van de beelden schuilt ook een educatieve kant, waarmee we kennis willen overbrengen over de geschiedenis van de opkomst van de wetenschap en de indrukwekkende artistieke prestaties die daarvoor benodigd waren. Ook kunnen we inspelen op actuele gebeurtenissen (zo hadden we binnen een week een postkaart van de Oekrainse postzegel van het tot zinken brengen van het Russische vlaggenschip of van het stikstof “kaartje” dat ons nieuws al maanden beheerst). Dit alles door de combinatie van een unieke collectie beeld en “printing on demand”.
‘Welke posters ik zelf in huis heb? Geen! Niet eens een kaart. Bij mij thuis zie je alleen maar witte muren. Ik word de hele dag al omgeven door duizenden afbeeldingen, dus als ik ’s avonds thuis kom wil ik rust ha-ha!’
Wist je dat de winkel in vijf kleuren in geschilderd en deze ieder een thema voorstellen?
De winkel is opgebouwd uit 5 belevingswerelden :
Pink: CELEBRATION
Yellow: FUN AND HUMOR
Green: NATURE AND KNOWLEDGE
Blue: ART AND DESIGN
White: THINGS THAT MATTER AND NONE OF THE ABOVE